Minulla on uusi kuva mielentilastani: olen täynnä. Olen niin täynnä tunnetta ja ajatusta, että joskus tuntuu etten halua kokea enää mitään. Päähän ja sydämeen ei mahdu enää mitään uutta.

Kun akuutti tämänhetkinen olo ei vie kaikkea huomiota - mikä sinänsä on positiivista ja kertoo paranemisesta - hyökkää päälle muistot entisistä ihastuksista ja parisuhteista.

Kun on pojan kanssa, eikä se vie kaikkea huomiota - mikä sinänsä on positiivista ja kertoo että kaikki on hyvin - elän uudelleen vääriä uravalintojani.

Mitä minä teen tälle kaikelle kertymälle? Olin ennen aika hyvä työntämään sen vaan pois, mutta kieltäminen ei taida onnistua enää. Toinen käyttämäni keino on ollut vanhan tukahduttaminen uudella, mutta kuten sanottua, nyt minuun ei tunnu mahtuvan enää mitään uutta.

Taannoinen psykologi sanoisi: hyväksy, että olet sellainen ihminen!

Nykyinen psykologi sanoo: sinun on opittava päästämään irti!

Mutta miten päästetään irti? Eikö riitä että haluaa päästää irti?

Rakastin ennen Hessen runoa Vaiheet: Jokainen kukka kuihtuu, vanhuudeksi lakastuu nuoruus, tuokion vain kukkii elämän joka vaihe. Hyve, totuus, vain aikaansa, ei ikuisuutta varten. Kun kutsuu elämä, siis sydän valmis ole jäähyväisiin, päin uutta riennä...

Mutta nyt kaikki on toisin ja runo saa minut vain neuvottomaksi. Olen nyt äiti. En voi jättää tätä elämää taakseeni ja aloittaa uutta.