Tapasin hiljattain miehen, jonka kanssa minulla oli raastavan romanttinen, platoninen suhde aikana, jolloin olimme kumpikin varattuja tahollamme. Hän ei tuolloin valinnut minua. Hän valitsi pysyvyyden ja perusti perheen nuoruudenrakkautensa kanssa. Minä erosin. Ja tapasin lopulta "sen oikean" - joka hän ei olisi ollut.

Puhuimme vanhoista ajoista ja tästä ajasta. Hän vaimostaan, minä miehestäni, molemmat lapsistamme, vanhemmuudesta, työstä, asunnoista, "tästä keskiluokkaisesta elämästä", niin kuin hän sanoi.

Hän sanoi niin kaksikin kertaa. Ja miten parin tunnin juoksulenkki auttaa jaksamaan olla hyvä aviomies ja hyvä isä. Minusta alkoi tuntua, ettei hän ollut oikein onnellinen. Hän puhui velvollisuuksista, ei valinnoista.

Keskiluokkainen elämä on ihana asia. Se ei ole syyttä suosittu. Mutta jotkut elävät sitä, koska täytyy, koska odotetaan, koska näin kuuluu tehdä. Tällainen epäilys minulle jäi tuosta vieläkin oudolla tavalla läheisestä ihmisestä.

Niinä vuosina, joina emme olleet tavanneet, minä olen aloittanut uuden elämän. Siihenkin on kuuluneet kaikki nuo samat keskiluokkaisen elämän attribuutit, mutta vaikeamman kaavan kautta. Olen joutunut taistelemaan joka ikisen kanssa, enkä vieläkään ole todella saavuttanut niitä. Kaipaan keskiluokkaisen elämän turvaa ja varmuutta, niin kuin täälläkin voi lukea.

Kriisiytyvä elämä on raskasta ja kuluttavaa, joskus epätoivoistakin. Mutta yhdeltä asialta se kuitenkin suojelee: elämän tyhjenemiseltä kulisseiksi. Se vie, vaikkakin kivulla, perustavien sisältöjen ja tärkeimpien kysymysten äärelle.

Toivottavasti sinne vie hänenkin tiensä, mutta ei välttämättä näin vaikeaa kautta.